Under tre dygn fick vi njuta av kvalitetstid med våra tonåringar. Inez var först inte sugen på att följa med, men när jag hintade om att pappa också skulle stanna hemma om hon inte kom med, ändrade hon sig snabbt. Eller så kanske det var löftet om ett stopp på Väla Centrum som gjorde susen.

Vi startade hemifrån vid 10-tiden eftersom ungdomarna inte ville gå upp alltför tidigt. På vägen stannade vi för en fika i Markaryd innan vi fortsatte till Väla Centrum.

Väla Centrum är en komplett shoppingdestination som erbjuder något för alla. Med sitt stora utbud av butiker, restauranger och tjänster, tillsammans med regelbundna evenemang och aktiviteter, är det en populär destination för både lokalbor och besökare från hela regionen. Oavsett om du letar efter det senaste modet, behöver uppgradera din teknik, eller bara vill ha en trevlig dag med familjen, är Väla Centrum ett utmärkt val.

Vi strosade runt och alla shoppade lite nya kläder, det var ju sommar-REA. Vi fick inte checka in på hotellet förrän efter kl 16, så vi hade gott om tid att utforska. Det var mysigt att upptäcka butiker som vi inte har hemma.

Boende på Scandic Oceanhamn

Jag hade bokat två nätter på Scandic Oceanhamn, ett modernt hotell vid Helsingborgs hamn med utsikt över Öresund. Hotellet erbjuder bekväma rum, gratis Wi-Fi, restaurang, bar, gym och mötesrum. Med sitt strategiska läge nära centralstationen är det perfekt för både affärsresenärer och turister. Hotellet har även en stark hållbarhetsprofil.

Rummet vi fick var ett familjerum med våningssäng. Hade det funnits två dubbelrum hade jag bokat det, men vi var ute i sista stund och då fanns bara detta kvar. Rummet var lite för litet men ändå mysigt och trevligt. Duschen hade dock dåligt tryck, vilket gjorde det svårt att skölja ur balsamet.

Efter att vi installerat oss ville Uffe ha Wienerschnitzel, så jag googlade och hittade restaurang Edelweiss. Alla åt schnitzel utom jag som åt bakad torsk med potatispuré – magiskt gott. Vi blev så mätta och tog sedan en promenad genom stan. Uffe hävdade att man alltid måste ha godis på hotellrummet, så vi hittade ett öppet Hemköp innan vi gick tillbaka till hotellet.

Eftersom rummet var så trångt satte vi oss i hotellrestaurangen och spelade kort. Vi spelade Sjuan tills vi blev trötta och gick och la oss.

Utflykt till Helsingör

Nästa dag var det dags för en utflykt till Helsingör. Sundsbussarnas avgångshall låg bara 15 minuters promenad från hotellet och båtarna avgick var 30minut. Resan över gick smidigt, även om Inez inte gillade att åka baklänges.

Helsingör kändes verkligen som ett annat land. Förutom språket hade staden en exotisk atmosfär med mysiga, små butiker och trånga gränder fulla av liv. Vi fikade, även om det blev dyrt – 400 kr för en fika! Den svenska kronan är verkligen svag mot den danska.

Efter en dag i Helsingör återvände vi till hotellet, där vi tog en drink i takbaren och spelade mer kort. Inez ville ha plankstek till middag, så jag googlade och hittade King’s Corner. Alla åt plankstek utom Isac, som valde en hamburgare. Det var en fin kväll och vi kunde sitta ute. Efter maten strosade vi runt innan vi hittade en ICA för att köpa mer snacks.

Tillbaka på hotellet tog vi en drink till och spelade kort igen. Sedan var vi alla trötta och nöjda och gick och la oss.

Shopping i Ullared

Efter frukostbuffén packade vi ihop oss och åkte till Ullared. Inez hade gjort en lista på vad hon behövde, så vi betade av den ganska snabbt. Jag köpte en ny handväska i skinn som kostade lite mer, men jag blev supernöjd.

Innan vi åkte hem åt vi på Rosegarden och körde sedan raka vägen hem. Vi lämnade barnen och åkte till Moholm för att besöka Skaraborgs Truckshow, men det får bli ett annat inlägg.

Jag är verkligen tacksam för att vi fick en härlig semesterresa tillsammans. Nästa år kanske vi inte får med oss Inez, vilket gör lite ont i mitt mammahjärta. Men vi tar vara på de minnen vi skapat denna gång.