Det är andra gången vi gör en tur runt Vättern med mustanggänget. Jag hoppas på att det blir en tradition.

Vi träffades på VIP Mullsjö. Vi kom extra tidigt för vi hade inte berättat för någon att vi bytt bil. Vi ville därför vara där när alla kom =) Totalt skulle vi vara 9 mustanger men en skulle komma senare.

Turen började sedvanligt mot Jönköping, vi körde den gamla vägen och sedan genom stan. Vi hade tur med rödljusen, de var gröna för alla så ingen hamnade på efterkälken. Vi fortsatte till Rudenstams Gårdsbutik och köpte med oss lite goda saker. Uffe och jag köpte Mousserande en på vita vinbär och en på svarta vinbär. Vi köpte Jordgubbs- och lakritsmarmelad, lakrits och äppelskorpor.

Vi åkte vidare mot Hästholmen, där de har hemgjord glass. Det visade sig att det fanns fler som tyckte om den glassen! Här kom den sista mustangen ikapp och vi var fulltaliga.

Min man och fina vidder utanför Gränna

Vi åkte över Omberg, en väldigt fin väg. Smal och det är enkelriktat men det är lummig. Tyvärr var det blinningar och jag blev biten, hade en märke som kliade över en vecka.

Min tanke var att vi skulle ställa upp bilarna snyggt framför utsikten här ovan. Så att det kunde bli ett häftigt foto. Men gubben missade det… antagligen för det stod en bil parkerad snett =) Det var ett trevligt äldre par som gärna gick omkring och tittade på våra bilar en stund.

Vi åkte vidare på småvägar och det var så vackert med Vallmo och havre. Vi stannade vid Örberga kyrka och fikade. Fler gånger frågade Uffe om vi verkligen var på rätt väg och det var vi. Jag visste precis var vi var och vart vi skulle. Det konstiga är att i Östergötland är nästan alla småvägar asfalterade, det är de INTE i Västergötland. Till slut kom vi fram till Motala, där vi skulle ligga över på Hotell Nostagli. I hotellet finns ett Motormuseum där inträdet ingick i hotellbokningen.

Vädret var kanon hela dagen förutom en stund efter vi kommit till hotellet. Då öppnade sig himlen, blixtar och dunder samt ösregn kom. Det varade i och för sig bara några minuter, kanske en kvart.

På kvällen åt vi på en asiatisk restaurang som låg jämte hotellet. Vi satte oss inte parvis som vi brukade utan vi delade upp oss… tjejer och killar… Det var ju så smart… Jag har ju suttit med min gubbe i bilen hela dan. Jag ville ju prata med likasinnade.

På restaurangen fick vi tre asiatiska tapas till förrätt. Nytänkande och gott. Sedan var det mongolisk buffé och Blåbärstårta till efterrätt. Vi strosade runt hotellet på kvällen, det stängde ju så tidigt och ingen vill gå och lägga sig 😉 Till slut hittade vi ett rum med fåtöljer, där satte vi oss och pratade. OCH skrattade. Jag måste säga att vi har hittat ett gäng som får mig att skratta så tårarna rinner. Å min man… han inflikande kommentarer… jisses!

På söndagen åt vi långfrukost och de som ville gick ett varv till i museet. Vi åkte småvägar till Zinkgruvan, där vi tog en bensträckare.

Ponnys på rad

I Askersund besökte vi Venus Choklad. Där gör det handgjorda chokladpraliner. Vi åt glass… i stora lass och gick en runda innan vi fortsatte vår resa. Vi kör igenom Tivedens Nationalpark. Naturen skiljer sig väldig mycket mot Östergötlands. Här i Västergötland finns skog i Östergötland åkrar. Kontrasterna är stora bara på ett par mil.

Vi landade i Karlsborg på Hotell Wettern där vi åt. Som tur var tog alla upp taken på sin bilar för när vi satt där kom ett regnoväder. Det öste verkligen ned. Jag så en kritvit blixt som slog ned någonstans i Vättern. Tyvärr var servicen kass och maten kall. Vi fick vänta 1½ h på maten och sedan var det ändå inte någon höjdare.

Här sa vi hejdå till varandra och sedan fortsatte gubben och jag hem till Mullsjö. När vi kommit hem hade vi åkt 40 mil. Vi var trötta och tacksamma för alla go mustangvänner. En superskön och bra helg var slut.

En bonus: barnen hade saknat oss!