Table of Contents Hide
  1. Dag 1
  2. Dag 2
  3. Dag 3
  4. Dag 4

Det är ett någon vecka sedan vi kom hem från vår semesterresa och jag tror att alla intryck är sorterade 😉

Dag 1

Resan började i Mullsjö och vi var fyra mustanger, tio personer. Vi körde Rv 40 mot Göteborg och svängde av mot västkusten i Bollebygd. När vi kom till Åsa så körde vi kustvägen först till Varbergs fästning, där det blev fikastopp. Jag hade bakat bullar och sockerkaka. Vi gick inte upp i fästningen då alla hade varit där tidigare.

Vi fortsatte på kustvägen med små avstickare och körde i princip hela vägen till Halmstad längs kusten. Det är verkligen vackert. A hade bestämt träff med en kompis som hängde på längs vägen. En obligatorisk glass på Ricardos i Halmstad, rekommenderas om du har vägarna förbi.

Sedan vidare förbi Laholm och Båstad. Vi tog en bensträckare i Torekov hamn, barnen tyckte det var roligt för de gillar Solsidan. Sedan körde vi till hotellet i Ängelholm, vilket var ett ganska dåligt hotell men vi kom sent och åkte tidigt. Vi gick ut och åt på Bryggan Kök & Bar där jag åt en väldigt god sallad.

Efter middagen strosade vi runt i Ängelholm eller Änglaholm som Inez kallar det.

Antal km: 373,6
Körtid: 6 h 39 min

Dag 2

Redan innan klockan nio är vi i väg på småvägar ut på Bjärehalvön. De finns jättemånga fina kringelkrok vägar och vi fördriver mer än en timme innan vi är framme på Sofiero Slott och Slottsträdgård. Väldigt vacker trädgård och väldigt dyrt fika. Det fanns jättemycket att titta på och även en lekplats för barnen. Men mina är nog förstora, de sprang bara igenom en gång.

Vi strosade runt ganska länge så jag fick planera om rutten och önskemål om att se Ales Stenar framkom under fikat. Vi körde kustvägen till Helsingborg och Råå sedan “genade” vi och körde lite större vägar till Ystad och sedan Östra Kustvägen.

Det var varmt så vi åt glass efter vi kommit ned från kullen som låg 36 meter över havet.

Det var dags att åka till hotell eller rättare sagt slottet. Jag hade bokat rum på Bäckaskogs Slott med en trerätters middag. Så det blev lite mer större vägar. Vi fick en svit, då det blev lika dyrt som att ha barnen i extrasängar i ett “vanligt” rum.

Ingen rast och ingen vila, vi behövde duscha och göra i ordning oss direkt för att inte missa middagen.

Jag har aldrig ätit så god Entrecote som vi fick där. Efteråt fick jag veta att A hade ringt till Slottet för att kolla vad det skulle bli för mat och det skulle tydligen vara fisk. Men han hade avstyrt det hela… Det hade varit gott med fisk men Uffe gillar det ju inte så det gjorde inget.

Antal km: 307,8
Körtid: 5 h 53 min

Dag 3

Även denna dagen gav vi oss av innan klockan nio. Det första stoppet (om man inte räknar stopp på bensinstationer 😉 är idag Kalmar Slott. Där vi fikade innan vi gick in i slottet. Väldigt kulturellt 😉

Kul att strosa omkring i slottet och titta på allt möjligt såsom hur kvinnofängelse och Ölandsbron byggdes MEN det var nog årets varmaste dag också. Typiskt att vi fick parkeringsböter MEN det fanns inga bra parkering för mustangerna. Det är konstigt att de inte hade överseende med de fina bilarna. Ingen vill ju har ett dörruppslag i sin fina bil.

På östkusten finns inga fina kustvägar så för att komma till Västervik, där vi skulle sova på Fängelset Hotell & Konferens, fick vi köra motorvägen. Lite tråkigt men grabbarna gillade att gasa!

Även här blev det billigare och enklare med en svit, vi fick Styrelserummet. Ett jättestort rum med takfönster. Det var jättevarmt och jag försökte öppna fönstren men kunde inte klura ut hur… När vi checkade ut sa han i receptionen att det gick! Så jobbigt!

Vi hade ingen restaurang bokad så vi gick ned på stan och kollade lite. Tillslut hamnade vi på Brödernas där jag åt en sallad… för ovanlighetens skull *haha*

Sedan skulle vi försöka hitta någonstans som Isac kunde bada men det var inte lätt så vi gick en promenad till Hemmakväll och sedan längs vattnet.

Antal km: 323,3
Körtid: 5 h 14 min

Dag 4

Efter en varm natt så åt vi frukost där personalen bar fängelsekläder, kul idé. Här var min tanke att vi skulle åka direkt hem MEN det ville inge så vi åkte till Linköping för att gå på Flygvapenmuseet. Där fick vi bland annat läsa om DC 3:an som ryssarna sköt ned i Östersjön för 65 år sedan. Det fanns också många tester som vi kunde göra. Isac testsatt ett stridsflygplan och testkörde i en simulator. Han provade även en vindtunnel.

Sedan ville vi till Cloetta i Ljungsbro och köpa godis och vidare för lunch på Brunneby Musteri.

Efter det så var det dags att åka hemåt för det började regna 😉 Det öste verkligen ned och vi körde till Hjo där vi tankade. Sedan raka spåret hem. Vi kom hem ca halv sju på kvällen och hann även gå en kvällspromenad.