Vår resa till den nationella mustangträffen i Sundsvall började en tidig torsdagsmorgon med en härlig frukost på Rattugglan i Mariestad. Med magen full av god mat och en kopp kaffe i handen, styrde vi kosan mot Sundsvall tillsammans med två andra par. Istället för att ta den snabba motorvägen, valde vi den natursköna Inlandsvägen (väg 26). Denna väg är känd för sina fantastiska landskap, historiska platser och möjligheter att se vilda djur, och den gav oss en fin introduktion till vår resa.

Vårt första stopp blev en mack i Filipstad för en kort paus, följt av en rastplats i Johannisholm. Regnet satte dock käppar i hjulet, så vi fortsatte tills vi hittade ett bättre ställe för vår matsäck vid rastplats Sandsjön. Efter en välbehövlig bensträckare var det bara 20 mil kvar till vår destination.

I Ljusdal började Google Maps spela oss ett spratt och ville att vi skulle köra en grusväg. Med tanke på våra fina bilar, sa vi ett bestämt nej och vände tillbaka för att tanka innan vi fortsatte till Hudiksvall. Därifrån blev det motorväg hela vägen till Sundsvall.

Hotell Södra Berget och Första Dagen

Vi checkade in på Hotell Södra Berget, som erbjöd en fantastisk utsikt över staden och omgivningarna. Hotellet var perfekt för både avkoppling och träning, med moderna rum, en restaurang, ett spa och flera träningsmöjligheter. Efter en lång dag av körning, var vi hungriga och trötta. Jag valde en löjromspizza och ett glas Cava, medan Uffe njöt av en pizza med parmaskinka och pesto, tillsammans med en öl. Vi somnade tidigt och såg fram emot fredagens äventyr.

Fredagen började med en lång och avkopplande frukost på 2½ timmar. Vi bestämde oss för att utforska friluftsområdet runt hotellet, men trots våra ansträngningar lyckades vi inte hitta utsiktstornet. Efter en härlig promenad och fika, hängde vi i lobbyn för att välkomna de andra mustangägarna. Jag blev lite rastlös och passade på att träna lite på hotellets gym.

Vidare var det dags att parkera bilarna enligt arrangörernas önskemål. Uffe var stolt över att få parkera sin Mustang vid hotellets entré, även om vi hade förväntat oss en mer organiserad parkering som på den tidigare träffen i Ronneby. Parkeringen blev inte som vi hade hoppats, men vi gjorde det bästa av situationen.

På kvällen var det dags för den middagen med 186 mustanger och cirka 350 deltagare. Det blev en kväll fylld med tjo och tjim i konferenssalen Galaxen. Trötta och glada avslutade vi kvällen tidigt för att vara utvilade inför lördagens mustangtur.

Mustangturer och En Minnesvärd Fest

Lördagens mustangtur började tidigt, kl 08:30, med soligt väder och en välorganiserad korteg. Vi skulle åka som sjunde bil, vilket vi tyckte var perfekt eftersom vi gillar att ligga långt fram i korteger. Turen tog oss över vackra landskap och vi stannade i Lunde för lunch, där jag fick möjlighet att fota den imponerande Sandöbron.

Sandöbron, invigd 1943, är känd för sin eleganta design och funktionella klaffmekanism. Jag hade länge sett fram emot att se den och lyckades få några bra bilder. Vi fortsatte sedan att köra och skymtade även Höga Kustenbron, en spektakulär hängbro som invigdes 1997 och erbjuder en fantastisk utsikt över den dramatiska kustlinjen. Tyvärr blev det lite kaos när vi försökte hålla oss i rätt position i kortegen. Men jag fick äntligen en skymta Höga Kustenbron.

Höga Kustenbron är en spektakulär hängbro som sträcker sig över Ångermanälven vid Höga Kusten. Invigd 1997, är den en av Sveriges längsta hängbroar och erbjuder en fantastisk utsikt över den dramatiska kustlinjen. Bron är en viktig del av väg E4 och en imponerande ingenjörsbedrift som verkligen förtjänar att beundras.
Jag har längtat efter att se denna ikoniska bro i många år, och när jag äntligen fick möjlighet att ta en bild, var det en stor belöning. Turen fortsatte över bron, och jag blev ännu mer fascinerad av de mäktiga bropelarna som reser sig majestätiskt.

Tyvärr fortsatte kaoset när vi skulle fortsätta vår resa. På E4 utanför Timrå tappade vi bort alla andra mustanger. Jag använde GPS:en för att navigera tillbaka till hotellet, och vi lyckades få med oss några bilar. Vid hotellet upptäckte vi att många andra mustanger och deltagare redan hade anlänt, vilket visade sig vara ett allmänt problem, inte bara för vår grupp.

Trots besvikelsen över att vi inte fick tillräckligt med tid för att beundra Höga Kustenbron ordentligt, var det dags att skaka av sig stressen. Efter en lång varm dusch, där jag först kände mig lite nedslagen men snart återfick mitt humör, var det dags för fest. En kväll med fördrink, god mat och underhållning väntade oss – ett perfekt sätt att avsluta en intensiv och minnesvärd dag. Uffe blev extra glad när han vann priset ”Most outstanding” i 7:e generationens Mustang.

Hemresa och Reflektioner

Söndagen var vår hemresedag och vi valde en alternativ väg via Borlänge istället för Mora för att undvika motorvägen. Under bilfärden hem lyssnade vi på Västgötapodden, som gav oss både insikter och skratt. Efter en snabb middag i Filipstad och en glass i Skövde, kom vi hem strax efter kl 20. Sammanlagt hade vi kört 170,4 mil och tillbringat 24 timmar och 28 minuter i bilen.

Det var en mäktig resa och jag ser redan fram emot nästa nationella träff!